tirsdag den 16. februar 2016

De 7 kontinenter. Del 1

Er nu kommet hjem og har gennemført og opnået mit mål. 7 halv maratons på 7 kontinenter er nu i hus. En bedrift jeg faktisk er ret stolt af og en oplevelse uden lige. 7 meget forskellige kontinenter og kulture. Og vil jeg sige ,at det sidste kontinent var noget for sig. Jeg føler mig lidt tøm indeni. Hvad nu?! Jeg har været så fokuseret på, at forsøge at nå mit mål, og nu er lykkedes.


Nåh men, nu til turen, hvor der var to løb med i pakken, hvis man havde lyst.
Punta Arenas og Antarktisk 2016.

I dagene op til turen, blev der pakket lidt andet end det jeg plejer at pakke til løb. Jeg vil nærmest beskrive pakke forløbet, som da jeg skulle bestige Mount Kilimanjaro, i Tanzania.

Vi, gruppen havde på forhånd fået en del information omkring turen og forslag til hvad der ville være en god ide at tage med i baggagen. Se tidligere blogindlæg. Heldigvis havde jeg alt hvad jeg skulle have med, så ingen panik køb hos diverse friluftsbutikker.

Da jeg havde besluttet mig for, at kun ville tage min 70 liters NorthFace duffeltaske og min dagturs rygsæk med, måtte der pakkes det nødvendige og derefter det der ville være rart at have med.

Det lykkedes mig kun at have 12.5 kg med i min indchecket baggage, inkl. min sovepose som fylder en del og vejer ca. 2 kg alene.

Efter en lang tur, lander vi i gruppen dropvis i Punta Arenas, Chile. Sidste mand landede vistnok først lørdag eftermiddag. Torsdagen bliver brugt på at finde noget at spise i nærheden af hotellet. Ellers bliver tiden brugt på at sove og se os lidt omkring. Punta Arenas lever helt klart at turister, måske specielt friluftsfolket. Folk i vandrestøvler, rygsække og dun/skal jakker alle vegne og masser af friluftsbutikker med alle de kendte mærker. Så der er rig mulighed for at købe sig fattig, hvis man er til grej eller man lige mangler noget.





Søndag aften starter det officielle program med race og fly briefing på hotellet efter fælles spisningen. Da vi ikke på daværende tidspunkt ved hvornår og hvilken dag vi skal flyve til Antarktis. Alt er vejrbestemt og der skal vises en vis fleksibilitet. Vi får at vide, at vi skal overnatte på King George Island i 3 mands telte og toilet forhold gennemgåes. I toilet teltet vil der være en stol med et hul i, hvor der er en pose. Der skal bummelum i, når du er færdig skal du binde en knude på posen og den skal puttes i et rør. Skal du af med urin, skal du bruge plastikspanden, som efterfølgende skal hældes i en tønde, udenfor teltet, hvori der sidder en tragt.

På mødet fik vi også udleveret vores startnr. og fik at vide, at vi skal mødes mandag morgen til endnu en vejrstatus kl. 09.30.

Mandag morgen kl. 09.30 får vi at vide af løbsarrangøren, at det meget sandsynligt, at vi ikke flyver, pga. der er faldet sne. Landingsbanen skal være fri for sne, før vi kan flyve. Så forbered på at løbe Punta Arenas løbet kl. 10.30.

Punta Arenas løbet.
Ruten var ikke noget at skrive hjem om, bortset fra at jeg ser to delfiner ikke langt fra kusten. Det var en ud og hjem rute langs vandet på beton fortov. En ud- og hjem omgang på 10.55 km.  Så for mit vedkommende var det 2 gange. Start og mål er heldigvis lige over for hotellet, hvor der også er mulighed for at have lidt energi drink stående og andre fornødenheder.

Temperaturen er rimelig på dagen, da det blæser meget. Specielt på tilbagevejen var der stiv modvind. På min anden tur, næsten inden mål, bliver jeg indhentet af en af de fyre som skal løbe hel maraton, og vi følges ad mod min målstreg, han har stadigvæk to omgange endnu. Jeg bemærker, at målflaget er taget ned og vi får at vide at løbet nu er afbrudt og at vi flyver til Antarktis nu. Løbsarrangøren peger hen på en bus, som holder udenfor vores hotel og siger, at bussen kører om 35 min.  Jeg når lige at sige, at jeg har gennemført min halvmarathon og nu er færdig, hvor jeg hurtigt får noteret en tid.

Jeg tænker, at nu er det nu, men der er stadigvæk løberer ude på ruten, i gang med deres halv maraton, hel maraton og 50 km. Hvad med dem??? Senere finder jeg ud af, at kun dem som gennemførte deres halvmaraton inden vi skulle afsted og fik noteret deres tid er færdige. Resten får at vide, at løbet ikke gælder. Av!

Jeg skynder mig op på værelset, hvor jeg lige får tid til at tage mit svedige løbetøj af, kastet noget vand i hoved og hoppe i noget varmt og tørt tøj. Vi skal til Antarktis. Derefter forsøger jeg at få pakket og plads til det jeg vælger, at tage med. Vi har fået at vide at vi kun må have 10 kg ind-checket baggage, så jeg vælger at have mange lag tøj på. Heldigvis har vi hotel værelset, mens vi er væk, så alt hvad vi ikke behøver, kan vi efterlade der.

Vi venter nede i lobbyen på hotellet, hvor jeg kan se, at nogen først nærmest lige har fået beskeden, om, at vi flyver. En smule forsinket og efter at vi er blevet talt, er vi nu på vej i lufthavnen.

I lufthavnen checker vi ind som normalt. Vi får alle udstedt et boarding pas og skal igennem sikkerheds check. Vi er nu endelig på vej.

1 kommentar: