onsdag den 29. januar 2014

Tips til at overkomme udendørs træningen og sætte målbare mål.


Vinteren er over os. Dette betyder for mig, at træning udendørs bliver en smule mere besværlig.  Jeg har lært at holde af at løbe, men det kolde vejr og den tørre luft irritere mine lunger.  Foruden sne og is som besværlig gøre det en smule. Dermed ikke sagt at det er umuligt.

Jeg har erfaret, at et silke tørklæde foran munden kan varme den kolde og tørre luft op en smule, som formindsker irritationen. Derudover løber jeg altid med min Bricanyl på mig.
Fotograf: David Askholm
I forbindelse med, at jeg gerne vil i bedre form igen og ønsket om et vægttab, har jeg sat mig for at gå mindst 10.000 skridt pr. dag, alt udover er bonus. Det betyder ikke, at jeg kan ”overføre" skridt fra en dag til den næste på dage hvor jeg er i plus. Ud over de 10.000 skridt har jeg indlagt træning 2-3 gange om ugen, som giver mig sved på panden og pulsen op, som pt foregår i fitnesscentret på romaskinen og den stationære cykel.

De fleste dage siden mit nytårsforsat er det faktisk lykkedes for mig at nå 10.000 skridt, ikke at det er nemt med et stillesiddende job foran computeren. Jeg har bare måtte tænke anderledes, indkorporere skridt i hjemtransporten fra arbejdet. F.eks. gå til næste busstoppe sted eller det efter igen, næste s-togs station, tag trappen i stedet for rulletrappen osv. Alle steder hvor jeg har kunne finde mulighed. Det er dog ikke alle dage, jeg har lyst, men gør det alligevel.

Som jeg lovede i mit forrige indlæg vil jeg løfte sløret for min næste udfordring. I senefteråret/først på vinteren har jeg planer om at løbe mit første maraton, 42,2 km. Det skal foregå under lidt varmere himmelstrøg end herhjemme og på den anden side af andedammen havde jeg planer om. En udfordring jeg glæder mig til at komme i gang med,  når min fod er ok nok, til at jeg kan løbe en længere tur. I søndags fik jeg luntet min allerede første tur, i meget meget lang tid, på løbebånd. 10 min. blev det til inden det gjorde for ondt i min fod. Men, først venter der en halv marathon i København´s gader om 59 dage, som jeg håber på at blive klar til, med resultatet af min CT og PET som viser at min Jonas fraktur heler. 

Røntgenbillede af min højre fod fra den 2. august 2013.
I næste indlæg tager jeg en status på hvordan januar er gået med vægttab, gennemsnitlig antal skridt pr. dag og det at komme tilbage i form.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar