lørdag den 6. august 2011

Rejsen frem mod målet del 1

Onsdag morgen kl. 04:15 står jeg i Kastrup lufthavn efter en nat, hvor jeg ikke fik sovet meget og det jeg fik sovet var en lidt urolig søvn. Jeg er spændt og håber på, at jeg nu fik pakket alt det jeg gerne vil have med.

Heldigvis havde jeg checket ind hjemmefra dagen før online på computeren, så jeg skal kun have droppet min bagage af ved KLM skranken. I lufthavnen møder jeg så nogen af andre deltagere på turen. Heldigvis har vi mødt hinanden før på de to formøder med Topas og Chris MacDonald, så de er ikke helt fremmede.

For mit vedkommende skal jeg have noget at vågne op på, så det bliver et smut forbi Starbucks i terminal 2, hvor jeg får mig en dobbelt shot latte. Mig som ellers sjældent drikker kaffe, kan denne morgen ikke nøjes med grøn te.

Ved gaten dukker resten af vores 6 mands gruppe så op. Jeg kan se, at vi alle havde besluttet, at møde op iført vores vandrestøvler og en dagturs rygsæk.

Turen går nu mod Amsterdam i en Boing 737, som er vores første stop og derefter videre til Kilimanjaro lufthavn i en Boing 777. I Amsterdam Schiphol lufthavn får jeg lige tanket op med lidt morgenmad hos Starbucks, yoghurt med müsli, lidt frisk frugt og grøn te. Humøret er højt blandt os deltagere og der bliver talt lidt om praktiske ting, såsom pakkelisten, billeder til brug for visum, malaria piller, bloggen her osv. inden vi skal boarde flyet til Tanzania.

I Kilimanjaro lufthavn står Jakob, Topas turleder og venter på os. Efter vi alle har fået vores stempel i vores pas og er kommet af med 50 US dollars, som det koster at få visum. Ingen af os fik brug for de pasbilleder vi havde taget med. Og alle har heldigvis fået deres bagage i form af meget pæne og rene duffel tasker. Kommer tilbage til det senere. Hvorefter turen går mod Springlands hotel i byen Moshi i minibus. Da vi er ankommet sent er solen gået ned og da der er meget sparsomt med belysning på vejen mod hotellet er det svært at danne et indtryk af byen/landet udover, at de kører i den modsatte retning af hvad vi gør herhjemme i DK.

Et godt stykke efter, at asfaltvejen er ophørt og vi har kørt på en offroad vej kommer vi frem til hotellet. Et pænt hotel midt ude i ingenting med en stor sort port med en masai som vagtmand.

Springlands Hotel i Moshi set udefra.
Vi checker ind og skal bo i dobbelt værelse. Jeg kommer til at dele værelse med Anette, som bliver min roommate på hele turen. Det fungerede rigtigt godt.

Da jeg har været så fokuseret på turen på bjerget har jeg i kampens hede glemt, at lægge mærke til, at der er en dag inden vi skal på bjerget. En tur indtil Moshi by og det lokale markedet efter en formiddag med briefing af Jakob om omstyr/tøj og Machame ruten på bjerget (whiskey-ruten). En stor oplevelse at opleve markedet, og mulighed for at smage på lokale varer såsom, mini bananer og sukkerrør som Jakob havde sørget for, efter vi fik vekslet lidt dollars til schillings til brug for drikkepenge til vores crew på bjerget. 1 dollar = 1.550 shillings.

Om aftenen spiser vi mad sammen, ligesom vi kommer til at gøre alle de andre dage. En af deltagerne, Kristian har fødselsdag den dag vi tog afsted og Jakob har sørget for en overraskelse i form af en fødselsdagskage, som kommer ind på bordet sammen med en lille fødselsdags sang. Chris MacDonald sender også en fødselsdags sms til Kristian. Stort!

Første dag på bjerget. Aftenen forinden har vi pakket det vi skal have med på bjerget, og resten bliver opbevaret på hotellet i safety box og depotrum.

Vi står nu ved Machame gate i 1.800 meter over havoverflade (moh) og venter på at møde vores bærerer, vis sække bliver vejet ind. Vi har allerede hils på vores chefguide og ass. guides. Derefter venter der en ca. 4,5 times vandring gennem regnskov op til Machame camp. Vi kan se, at det har regnet en smule tidligere på dagen eller natten før, da der er en smule mudder på stierne. Men ellers tørt og solrigt vejr.

Bærer, chef guide Nicolaus og ass. guide David
Machame Gate
Ved Machame camp i 3.000 moh er bærerne allerede forlængst kommet frem. Vores telte er slået op og kokken er i fuld gang med madlavningen. Vi bliver mødt med te, kaffe, peanuts og kiks. Kan ikke helt huske om der også var popkorn den dag. Vi fik ihvertfald popkorn 3 eftermiddage på turen efter vores vandring.

3 mands telte med 2 deltagere i hver telt ved Machame camp


Fotograf: Jakob Urth
Aftenmaden består af 3 retter. Jeg kan næsten ikke tro det. En dagens suppe, hovedret og dessert efterfulgt af te og kaffe. Wow!! Efter maden briefer Jakob om morgendagens rute. Et ritual som gentager sig alle dage. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar